Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

tirsdag

Spørgsmål

"Hej. Jeg leder forgæves efter skønlitteratur (både for børn, unge, voksne), der har svære/dårlige søster-relationer som emne, med jalousi, (selv-)skadelig adfærd, overgreb, psykisk sygdom som mulige elementer og årsager, og ikke mindst de mulige konsekvenser for den "raske" søster - og kan man overhovedet holde sig selv rask i en så nær relation med en person, der er psykisk ustabil. Kender I til litteratur hvor dette emne optræder? Med venlig hilsen ... "

Har skrevet et spørgsmål til "biblioteksvagten" (man kan selv skrive her).

For inden i et menneske jeg kender af helt andre årsager, gemmes sådan en historie som jeg gerne vil læse om. Tænker at der må findes flere. Men har hidtil ledt forgæves. Både blandt bøger og mennesker. Men nu er spørgsmålet stillet. Venter spændt på svar.

***

Opfølgning: Ikke overraskende, men ikke mindre skuffende, var svaret en vejledning i søgemetoder, som jeg udmærket godt kendte! Men hvorfor så reklamere med at "Biblioteksvagten er et korps af bibliotekarer fra hele landet, som er klar til at hjælpe dig med store og små opgaver" - med fotos af af tilsyneladende rigtige, levende mennesker, når det disse personer blot spytter en vejledning, der kunne være produceret af Google "himself", eller i hvert fald en robot, ud?

At blive bibliotekar var en af mine store drømme som ung p.g.a. min store kærlighed til bøger og litteratur og ønsket om at dele denne kærlighed med så mange andre som muligt - godt jeg ikke blev det, når nu denne faggruppe tydeligvis er reduceret til erstattelige søgemaskiner...

Hallo! Jeg spurgte til bøger specifikt om søstre, dårlige relationer og psykiske udfordringer... - "emneordet" søskende kunne jeg sgu (undskyld, men jeg er virkelig vred og skuffet!) sagtens regne ud selv... - og det var lige ligesom dét, der ikke gav mig de resultater jeg søgte efter og derfor jeg spurgte jer!

Svaret fra den såkaldte "Biblioteksvagt" lyder:

Bibliotekernes fælles sites kan give inspiration til litteratur om søskende.
Se f.eks. forslagene i boglisten på Litteratursiden. Du skal bladre nederst på siden. https://litteratursiden.dk/lister/soskende (og det her er et link til et dødt link...!)
I Bibliotek.dk kan du lave en søgning efter skønlitteratur med emneordet søskende.
Søgestrengen herunder er: skønlitteratur-bøger-på dansk-for voksne-emneord søskende.

Når du har søgt, får du mulighed for at søge på forskellige år(venstre side af skærmen)
Du kan evt. selv sætte flere af dine søgeord ind et ad gangen. Du kan også skifte målgruppen til "for børn". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar