Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

mandag

"Hvad er musik?", Om komposition

Der er toner så dybe så de ikke kan høres, og der er toner så høje at de heller ikke kan høres. Derinde imellem ligger alle de toner vi har at bruge af, når vi skal lave musik - de 12 basistoner, og alle deres mange søskende på de højere og dybere frekvenser. Et ukendt land for mange, men et land, hvor alle de, der laver musik kommer.

Alle! Kan du se det for dig? Forestil dig alle de mennesker du kan komme i tanke om, der laver musik. Et større menageri kan det jo hurtigt blive til, men heldigvis for dem og for alle andre, er der god plads og adgang via enhver tone, så alvorlige sammenstød kan undgås.

Alle disse toner kan sættes sammen på ubegribeligt forskellige måder. (Tænd f.eks. radioen, kør en tur på frekvenserne i tilfælde af at du har glemt hvor forskelligt det faktisk kan gøres, og husk så på, at selv radioens udvalg af musikkens variationsmuligheder beklageligvis er særdeles begrænset, især i dagtimerne.)

Disse tonesammensætninger trækkes ind i virkelighedens verden ved at blive spillet eller sunget af mennesker med vidt forskellige stemmer og af en pænt bred vifte af mulige musikinstrumenter (som kan udvides betydeligt, hvis ellers man gider udvide horisonten til også at nå udover det almindelige, for slet ikke at tale om at nå ud over den vestlige verdens grænser).

Hver eneste tonesammensætning kan fuldstændig ændre karakter når den spilles af forskellige instrumenter eller synges af forskellige stemmer, men kan altid genkendes på sit individuelle toneforløb - melodien.

Komponisten vælger ud blandt alle disse toner, samler og koncentrerer sin energi, der får kroppen til at sende strømme af toner igennem hovedet, ned på nodepapiret eller ind i et huskende elektronisk apparat. Når valgene har været igennem mennesket, når tonesammensætningen giver den ønskede smag og måske endda næring, og når eventuelle fremmedlegemer er pudset væk, så er musikstykket færdigt.

Det er komplet, og følelserne i skabelsesprocessen kan være sa stærke, sa komponisten selv i fuldendelsens stund føler sig komplet (hvilket ikke er det samme som at føle sig perfekt, mere værd og højt hævet over andre, men en følelse af balance og ligevægt i sig selv og verden for en stund, omend følelsen kan mistolkes af komponisten selv, men især bliver det af omverdenen), og musik, der har givet komponisten denne følelse, vil også kunne give tilhøreren en tilsvarende følelse.

Men ethvert musikstykke, uanset hvor selvfølgeligt højt vi elsker det nu, skulle først skabes af et menneske, der måtte gå sin egen vej uden at vide noget som helst om hvor vejen førte hen og hvad der ville åbenbare sig af besværligheder. Husk det, og send en venlig tanke med tak i til mennesket, der turde - mennesket, der skabte musikken.


Manuskriptet "Hvad er musik?" blev skrevet i årene omkring årtusindskiftet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar