Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

tirsdag

Sær Sabroe-tiltrækningskraft!

Morten Sabroe, dansk forfatter og journalist, født 1947 (som min mor!), har jeg absolut intet tilfælles med!

Alligevel er jeg stor fan! Vist et af de eneste forfatterskaber jeg faktisk har læst en god del af. Han er egentlig for grov, for fræk, for sær, nærmest spooky fremmedartet. Men ikke desto mindre, jeg er nødt til at læse hans bøger! De trækker i mig, en efter en, og jeg får den ene sære, rørende og generelt sindsstimulerende læseoplevelse efter den anden.

Faderopgør. Moderopgør. Har været nogle af temaerne, der har trukket i denne læser. Og det er jo universelt. Og når der skrives så råt, så hudløst ærligt, og tilsyneladende så direkte fra hans egne helt private oplevelser, behandlet, filtreret og farvet af det eminente skrivekalejdoskop han er, ja så bliver det private - for mig at se i hvert fald - stor kunst, som også giver et så fremmed væsen som jeg selv er i hans kontekst, noget værdigfuldt.

I dag udkommer endnu en bog af ham. "Love me Do". Den er naturligvis på læselisten. Men jeg er bagud. Så denne, der blev hentet hjem fra nyeste bogudsalg, kommer først - og læses snart, for det er simpelthen ikke muligt at have en ulæst Sabroebog i huset ret længe!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar