Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

tirsdag

Tysk læsetræning

Sommerferien blev tilbragt i det nordlige Tyskland, hvor flere boghandlere blev besøgt. En positiv oplevelse for alle tre familiemedlemmer, hvor meget fristede os og en del blev købt.

Er selv ikke helt elendig til at forstå sproget, holder af det, og har holdt af den undervisning jeg har fået i dels folkeskole og dels på VUC, og døren til det tyske sprog står derfor på klem hos mig.

Gemalen er decideret godt til tysk, sønnen har sprogøre og har fået tysk på skemaet her i 3. klasse, og i erkendelse af at Brexit formentlig bliver en realitet, og indkøb af engelske bøger derfor bliver markant sværere, ja så gav vi efter for en del af sommerens boglige fristelser.

Blandet andet købte jeg selv "Tyll" af Daniel Kehlmann, og hjemme den danske udgave. Nu læses de to bøger samtidig - først et afsnit på dansk, så et afsnit på tysk - med ordbog ved hånden. Og sådan agter jeg at fortsætte indtil jeg læser tysk ligeså flydende som jeg læser engelsk, og kan gå direkte til den tyske bog fra start.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar