Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

torsdag

Frygtløshed

Googler og læser om 1. verdenskrig i Danmark - helt specifikt hvor de danske dragoner var og hvad de lavede i de år.

For efter den voldsomme hovedpine i sidste uge indså jeg at jeg trængte til træning, især af øvre ryg, skulder og nakke. Stavgymnastik er ideel, ved jeg af erfaring. Da Margrethe Neergaard sidste år udgav bogen "Gør det nu", om hendes bedstefar Kaptajn Jespersen og hans passion - stavgymnastikken. fortalte hun at et træningsprogram som lydfil var på vej. Jeg google det igen, og NU var den der, på en ny, flot hjemmeside, og ikke bare en lydfil men ligefrem en video, optaget i Kaptajn Jespersens egen, gamle have, se her: Stavgymnastik, instruktionsvideo. Jeg har købt den og bruger den - den er perfekt for mig!

Min oldefar, min mormors far, Niels Peter Nielsen, var stavgymnast og instruktør, her på et hold i Otterup, han er nummer 2 fra højre. Ingen i familien har dyrket det, men ofte fortalt om det.



Tilfældigvis havde jeg for længe siden lånt den mappe min slægtsforskningsinteresserede mor har samlet om ham og hans slægt. Mormor gemte i sin tid de artikler, der havde været om hendes far i tidens løb - en del fordi han blev så gammel og samtidig var aktiv gymnast indtil det sidste, og inspireret af stavgymnastikken fik jeg lyst til at læse om oldefar.

Faldt over en linje om at han havde måttet sælge sin første gård, fordi han blev indkaldt til miltærtjeneste under 1. verdenskrig. Dét havde jeg ikke hørt om før, min mor havde heller ikke og havde ikke bidt mærke i sætningen før nu.

Venlige menneskers hjælp i en aktiv gruppe om slægtsforskning på facebook førte til at vi lynhurtigt fandt ud af at han havde været indkaldt 4 gange under 1. verdenskrig, til 3. dragon regiment, Århus, som underkorporal.

Dette flotte foto, der hang i stor størrelse på væggen over hans skrivebord, er formentlig fra dén tid - (her desværre i en lidt ussel fotokopi):


Et tilhørende portræt er i bedre kvalitet: 


Men 1. verdenskrig vidste jeg ikke ret meget om. En del hjemmesider hjælper godt på vej, og der var sågar fotos fra 3. dragon regiment på hjemmesiden aarhusarkivet. Som f.eks. dette fra juli 1917 - kun én måned efter han havde sin sidste indkaldelse, så det er muligt at han har deltaget i lignende øvelser i denne lejr:


Han blev 97 år. Jeg var 11 år da han døde. Vi kom ofte hos ham. Jeg husker ham. Jeg husker huset. Jeg husker mange ting. Da jeg genså dette flotte foto af huset han boede i, i mange, mange år, var mit spontane udbrud: "her kunne jeg være tryg" og "ham var jeg ikke bange for". Det gjorde rigtig godt at finde et minde, som ikke indeholdt frygt for noget eller nogen. 


Tak, oldefar, for de gode minder. Du var usædvanlig - ingen helgen, for det er ingen, men på nogle afgørende punkter et sundt holdpunkt, også nu, hvor så meget andet fra fortiden går i stykker, står du stadig hel og stærk. Helt din egen, med heste, stavgymnastik og folkedans, med interesserer og værdier som ingen arvede fra dig. Men jeg er stolt af dig og af din egenhed.


Oldefar, 91 år og i sit rette element!

Niels Peter Nielsen
17/7 1885 - 25/11 1982
Tak!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar