Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

mandag

Orgel eller ej...


Et orgel i et midtfynsk kirke
Bygget 2011 af Andersen og Bruhn

***

Ikke alle bryder sig om kirkeorglet. Det er helt ok. Men nogle gange bygger dommen på forkerte præmisser, og så bliver dommen ikke fair.

De vigtigste præmisser er kort fortalt følgende:
  1. Virkede orglet som et orgel skal virke?
  2. Har organisten haft den nødvendige tid til at øve?
  3. Hvilken temperatur har organisten haft at øve i?
  4. Bliver organisten lønnet forholdsmæssigt ordentligt?
  5. Skal organisten selv betale for indkøb af nye noder (d.v.s. fornyelse af repertoire)?
  6. Er der mulighed for efter- /videreuddannelse?
  7. Blev der ændret på salmevalg eller andet ang. musikken kort tid før tjenestens? (- og huskede man at orientere organisten?)
Og så er der præmisserne på den lyttendes egen side:
  1. Er hørelsen i behold?
  2. Har man lyst til at være til stede der hvor man er og i den sammenhæng man er?
  3. Har man viden om og erfaring med musik som fag - eller ej?
  4. Hvilken erfaringsmasse har man med sig omkring orgelmusik?
  5. Hvilken erfaringsmasse har man med sig omkring musik i det hele taget?
*** 

Svarene på alle disse spørgsmål er nogle af forudsætningerne for at kunne udtale sig på et fair grundlag om hvorvidt man kan lide orgelmusik eller ej. Ikke fordi man skal være ekspert i musikfaget eller orgelspil specifikt, men fordi det bare ikke er så simpelt - "kan lide eller ej".

Fordi organistfaget først og fremmest er et håndværk, hvor der ganske ofte er snævre deadlines, hvor man er underlagt vilkår, som ikke altid yder hverken organist eller orgel betingelser, der giver dem mulighed for at yde dét de faktisk kan. Og dét kommer folk så i kirke og hører, og dømmer orglet som instrument på dette grundlag. Måske dømmes organisten også.

For eller imod orglet som instrument er derfor et spørgsmål med mange nuancer, facetter og detaljer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar