Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

mandag

Helt speciel bog

Fik forleden en helt speciel bog af en god musikven, der ikke anede hvor speciel den er - og at den er særligt speciel for mig!

Det er melodibogen til Spiritistisk Samfunds Salmebog fra 1921.

For en del år siden fandt jeg ud af at min tipoldefar, der stammede fra Strynø, og som vi intet vidste om, var blevet "spiritistisk begravet" fra "Elidians Templet" i Odense.

Der fulgte et stort og svært efterforskningsarbejde for at finde ud af hvad i alverden dét gik ud på! Det lykkedes mig dog at finde ud af en del om dette spiritistiske samfund, bl.a. også at Odense Centralbibliotek har en salmebog stående i deres magasin, men melodibogen kunne jeg ikke finde.

Den har jeg så selv nu! 

Måske fortæller jeg historien om min spiritistiske slægtsgren engang. Måske ikke. Jeg får det altid så underligt når jeg beskæftiger mig med den... - tiltrækning og frastødning på én gang. Sært.

2 kommentarer:

  1. Hej, jeg hart også lige fundet nogle familiemedlemmer, som har været medlemmer i Odense. Det fremgår også tydeligt i folketællingen for 1921, hvor religiøst tilhør blev noteret. Deres børn blev ikke døbt, og foreløbig leder jeg efter ægteparrets begravelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Mange tak for din kommentar, det er en spændende historie med de spiritister! For godt 15 år siden dykkede jeg så langt ned i kilderne jeg kunne på den tid, og endte med at skrive en kronik til Fyens Stiftstidende om livet i det spiritistiske tempel i Odense. Jeg fandt den for nylig og inspireret af din kommentar har jeg lige lavet et lille indlæg hvor den gamle kronik er sat på som foto. Når jeg får tid skriver jeg den ind i et selvstændigt indlæg, så den er nemmere at læse for alle. Jeg hører meget gerne om det, hvis du selv finder ud af mere om dine slægtninge - de har jo formentlig kendt mine :-)

      Slet