Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

tirsdag

Tidlig fødselsdagsgave

Det gav pludselig sig selv, det der med årets fødselsdagsgave til mig selv. For der kom en e-mail fra Aarhus Universitetsforlag med varme tilbud i det kolde vejr.

Det virkede. Jeg blev varm om hjertet. For dér var "Essayet" af Arne Melberg, som har stået højt på ønskesedlen siden den udkom i 2013, men det digre værk har helt berettiget haft en tilsvarende høj pris, og tvivlen har indtil nu vundet over lysten til at købe den.

Essayet er min yndlingsform, både ved egenskrivning og andrelæsning. F.eks. Jacob Paludan, som jeg lærte at kende via hans musikcitater, fra netop essays. Hans essays fandt jeg uforståeligt billigt i antikvariater og stor-nød at læse dem. Det var også den form jeg - uden at ane noget om det - brugte til de mange kronikker jeg skrev og fik bragt i Fyens Stiftstidende da jeg var i 20´erne.

Essayet er en form, jeg længe gerne har villet blive klogere på. Men som jeg samtidig er meget ydmyg overfor. Den manglende selvtillid kombineret med den for mig barske virkelighed - den manglende (ud)dannelse, vil nok altid plage: 

"400,- kroner for en bog, som du ikke aner om du nogensinde får læst, for måske er du faktisk ikke klog nok til at fatte en brik af hvad der står i den - og hvad skal du overhovedet med så tung faglitteratur - du har da intet at bruge det til i din hverdag, ja noget som helst sted i dit lille liv". Når det lyder sådan, inden i, så lader man være med at bruge kr. 400,- på en bog - selvom man ønsker sig den.

Men nu var den pludselig på tilbud. Til kun kr. 200,- Perfekt til fødselsdagsgave til mig selv - selvom det er en måned for tidligt... - men ih hvor vil jeg glæde mig til at læse den, uanset hvad den indre stemme måtte sige!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar