Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

lørdag

Strikkerkendelse!


Nyeste trekantsjal er ved at få kant, og måske laves der et himmelblåt, som monteres med dette syrenfarvede til poncho. Hvis ellers tålmodigheden rækker.

Grundlæggende set strikker jeg fordi jeg elsker følelsen af garnet og pindene i hænderne, det føles beroligende, den rytmiske fornemmelse ved at strikke føles beroligende, og fantasien om slutproduktet er altid lokkende - indtil virkeligheden brutalt rammer.

For det går ikke altid ligesom det forventes... - og tiden er vist inde til at erkende, at taget i betragtning hvor meget jeg strikker, og i hver mange år jeg har gjort det, er resultaterne sølle. Især når jeg ser på hvor få slutprodukter jeg faktisk bliver glad for og reelt set bruger...

Strikkeerkendelser må nu være på sin plads, med retningslinjer for fremadrettet produktion - og ikke mindst investering - til følge!

Sokker lykkes faktisk og de bruges hele året.
Forudsætninger:
- spiralmønster på fod og ankel, rib op ad benet (= ingen hæl!)
- to på én pind efter Lene Randorffs metode
- blødt garn, for dem bliver jeg mest glad for!

Trekantsjaler lykkes og de bruges hele året.
Forudsætninger:
- strømpegarn til pind 3 strikkes frem og tilbage på rundpind 4
- 100 udtagninger = 100 huller i hver side giver passende størrelse
- strik i ret (ellers ruller det, desuden bliver det i ren ret elastisk, bredt og ikke for "højt")
- helst farveskiftegarn, det stimulerer den visuelle sans på den gode måde... - Zauberball Crazy er 100% favorit.

Men sweaters lykkes sjældent og bruges ikke nok!

Den sweater jeg har brugt mest er Liselotte Wellers "Raglan" (Raglan fra Garnudsalg) - den bedste og ikke mindst hyggeligste opskrift jeg endnu har arbejdet efter!
MEN jeg skal huske:
- at have tålmodighed nok til at lave ærmer og bul lange nok...
- at have en tråd mohair med fordi det bliver så lækkert blødt
- at strikke i dobbelt perlestrik, som også vises i opskriften, for det elsker jeg og så kan jeg slippe for rib i hals, ærmer og bul, som jeg ikke elsker...

Grundforudsætninger for at en sweater lykkes for mig er derudover:
- at der strikkes mindst på pind 4 (ellers tager det for lang tid!) og højst på pind 5 (ellers opstår en uønskelig "Mumitrold"-effekt - hvor meget fan jeg end er af Mumitroldene, så ser jeg det ikke som optimalt at ligne en i kropsfacon!)
- at bullen er bred nok, men ikke for bred - d.v.s. ikke kropsnær men eller ikke en der flyver om ørerne på én...
- at der strikkes top-down og der ingen (eller minimal) montering er
- at der strikkes ensfarvet - men gerne meleret, tweed eller bare det farvespil 2 tråde kan give sammen

Mon jeg så kan lære det? Og dermed få flere brugbare produkter af pindene?

Og så er hækling i øvrigt en ganske anden historie...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar