Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

onsdag

Imellem sorg og glæde

Ved besøget hos "Bogby Langeland" dukkede denne bog op:


Ellen Heibergs vidunderlige viser sat perfekt i musik af Andy Sundstrøm - ved et tilfælde, så vidt jeg ved, de var vist tilfældigvis naboer og så kom der denne fine sangbog til verden i 1977.

Har nogle helt uautoriserede, gamle fotokopier af et par af sangene i min samling af yndlingssange igennem tiderne. Holder så meget af dem, og deres vej ind i mit liv overstråles af sangenes kvalitet, for mig i hvert fald.

Især denne vise faldt jeg for dengang, for mange år siden, og ordene passer stadig så fint, og hvis kvinderne i det miljø, der bruger begrebet "særligt sensitiv" fik øje på Ellen Heiberg så ville hun nok blive udnævnt som guru - eller gudinde, for hendes digtning sætter så fine ord på dét at være så påvirkelig, som det beskrives i det "særligt sensitive karaktertræk".

(Vel at mærke ud udtryk jeg ikke bryder mig om - men beskrivelsen og forskningen bag interesserer mig af flere årsager vældig, vældig meget, som det vil fremgå at mange andre indlæg!)


Sidste vers: 

vi lever hver sit liv
engang imellem tungt
når nogen har forsøgt
- og kunne ramme
vi smiler nok tilbage
men ved alligevel
at vi blir aldrig mere helt de samme

Ellen Heiberg, 1930-2013, dansk digter


(Efterfølgende har jeg fundet ud af at bogen stadig kan købes fra ny hos Edition Wilhelm Hansen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar