Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

tirsdag

Forårets strikning - "Sunday Cardigan"

Da strikdesigneren med firmaet "Petite Knit" lancerede cardiganen "Sunday Cardigan" måtte jeg i gemmerne og finde alle tænkelige garnrester frem.

Den models pasform er den bedste jeg nogensinde har strikket selv, og det er både tilpas "spændende" strik og det går tilpas hurtigt, så der måtte der strikkes flere!


Der er foreløbig strikket fire færdige, endnu en er næsten færdig, og en mere sat i gang...


En enkelt tråd tyk, luftig uldtråd, "West" fra Lang Yarn, den eneste strikket i str. L, og jeg kom endda til at strikke lidt for løst, og den er da også blevet for stor. Men det går, og den er især god at have i fritidshuset, hvor der kan være køligt indtil huset er varmet igennem af brændeovnen. Alle øvrige er strikket i str. M og ikke for løst.  


Strikket med tre tråde strømpegarn fra lageret, føles ok, en anelse mere elastisk end den første. Det har også sin berettigelse, men det er interessant at konstatere at jeg faktisk holder meget af den første, netop fordi den er noget mere "fast", nærmest "stiv" i faconen. Og havde jeg tænkte mig ordentligt om var kraven på denne strikket ensfarvet, som nederste del af trøjen også er det!


Farverne på denne er kraftigere grønne end på fotoet, og er primært en blanding af "tøm skufferne for rester"! Både hvad angår farve og garnets kvalitet er der nok ingen tvivl om at den første jeg strikkede fortsat er favoritten. Garnet er dejligt stift og tungt, vigtige kvaliteter for denne strikker - i modsætning til alle de søde, unge strikkere der er flyver afsted på den luftige mohairbølge, der strømmer igennem "strikkeland" i denne tid. Heldigvis er der plads og ikke mindst garn nok til os alle.

Fire af mine cardigans er i uld, men to er i bomuld:


Elsker bomuldens tyngde, men garnet her, "Cotton Light" fra Drops (som jeg også har hæklet et stort dejligt tæppe i "Star of wonder", kommer desværre hurtigt til at "fnuldre" når det bruges til tøj (der bruges!), så der ledes efter et alternativ. Det er dog favoritbeklædning på de lunere forårsdage, så nr. to i samme kvalitet er på pindene, for det er netop dejligt tungt og desuden billigt!


- og "fnuller" ses ikke så tydeligt på råhvidt garn, håber jeg! Forudser at denne bliver sommerens yndlingstrøje.

Der er ikke sat knapper i nogen af dem, for jeg kan bedst lide de tykke, løse cardigans løsthængende, og der kan altid sættes en broche i, hvis den en sjælden gang skal holdes sammen.

OG mon ikke der skal strikkes et par mere i yndligsfarver og -kvaliteter når efteråret kommer - og ikke mindst en sort uden ærmer til at have over langærmede sorte t-shirts til arbejdsbrug!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar