Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

torsdag

Ordfyldt tavshed

Et tilbud om lyd- og e-bogsbogsabonnement var uimodståeligt. Som følge deraf konsumeres der nu bøger i hidtil ukendt grad, refleksion foregår i egen tankeverden og fysisk notesbog, og når ikke ud på bloggen.

På de 13 dage der er gået siden er følgende indtaget:

"Min uimodståelige mand" af Mette Korsgaard
"Zornig" af Lisbeth Zornig Andersen
"Arv og miljø" af Vigdis Hjorth

- og der er smagt på:

"Man gjorde et barn" fortræd af Tove Ditlevsen
"Northanger Abbey" af Jane Austen
"Mænd forklarer mig ting" af Rebecca Solnit

"Lone Star" af Mathilde Walter Clark er påbegyndt, men sat på pause fordi "Min mor er besat" af Peter Øvig udkom i går og føltes som mere påtrængende for denne bogsluger.



Abonnementet har givet mig adgang til bøger, som jeg længe gerne har villet læse. Papirbøger er bare dyrere og samtidig mere tidskrævende at læse end lydbøger.

Omvendt er det en ulempe at der er sætninger, der smutter forbi når koncentrationen smutter, og sætninger jeg gerne ville kunne fastholde for at vende tilbage til dem.

Men at lytte til ovennævnte bøger har været voldsomt berigende og har i høj grad bidraget til tiltrængt refleksion over mangt og meget. Peter Øvigs bog, som jeg er ved at høre i disse dage, bidrager med nye og uhyre vigtige perspektiver i denne proces.

"Arv og miljø" er nok den bog af de nævnte, der har ramt og rykket dybest, og som rummer flest citater og referencer jeg gerne vil vende tilbage til. Derfor står den stadig på listen over papirbøger, der skal investeres i.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar