Ӂrets gang,
23 årstidssalmer af elleve digtere og elleve komponister”, udgivet af Unitas
Forlag oktober 2015, redigeret af Holger Lissner, kr. 98,-. noteret med både
melodilinje og becifring, og klaver/orgelsats under.
Denne
samling er en fortsættelse af Holger Lissners arbejde med at samle salmedigtere
og salmekomponister omkring en konkret opgave. Tidligere har kun salmedigtere
været samlet til gensidig inspiration og kritik, denne gang har også
komponister været samlet.
Da det er en
udgivelse med salmer, og det langtfra er alle kirker der har klaver, eller hvor
klaver må benyttes i gudstjenesten, må man som organist kunne forvente at
satserne kan spilles på orgel, (og læres indenfor den tidsramme der er til
forberedelse!) hvorfor ellers lave dem? Desværre er kun 9 af salmerne fuldt ud
noteret i den traditionelle, firstemmige koralsats. Flere mangler enkelte toner
undervejs for at blive til en spilbar, firstemmig sats, og man undrer sig over
at de ikke bare er sat ind fra start? Andre satser har flere toner, og enkelte
satser er det slet ikke muligt at spille på orgel.
Det undrer, fordi
mange af komponisterne er uddannede organister, og fordi komponisterne samledes
for at debattere opgaven. Har man ikke talt om noget så grundlæggende som at
det skal være spilbart for organister? Jesper Gottlieb, der har sat noderne,
bidrager selv med to vellykkede melodier, som begge er perfekt noterede og
særdeles spilbare, så det tyder på at være et aktivt valg fra de enkelte
komponisters side. Det er bare ikke frugtbart, set fra min orgelbænk.
Men hvordan
er salmerne så? Nogle er dejlige! Jeg har prøvet efterårssalmen ”Byen er
vågnet”, med en fællessangsgruppe, der straks elskede både melodi og tekst, og
der er 7 andre jeg vil præsentere dem for igennem det kommende år. Hvad tekster
angår glæder det mig især at der nu findes salmer der behandler efterår og
vinter uden den tunge parallel til menneskets egen død!
Én salme bryder
især traditionen, men på en så charmerende måde, så man må ønske at alle
organister får adgang til klaver i gudstjenesten, nemlig glædesudbruddet ”Dette
gavmilde liv” af Iben Krogsdal og Caroline Borello Lerche, dén kommer mit kor
til at synge til foråret!
Desværre ser
jeg en overordnet tendens i tiden til at overkomplicere både melodi, harmoni og
sats. Man glemmer eller tilsidesætter kirkegængerens grundvilkår: at man skal
kunne synge med første gang man hører salmen. Men samlet set er forsøget på at
forny årstidssalmen i en vis grad lykkedes.
Skrevet til fagbladet "Organisten.org", 2015. Nodebogen er stillet til rådighed for anmeldelse af "Organistbladet".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar