Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

søndag

"Det tidlige lys"



LIVSERFARINGER I SALMEFORM


Det er længe siden, Inge Herz Aarestrup sidst har stået bag en selvstændig salmeudgivelse. Men nu har hun begået en vellykket samling natursalmer og digte sammen med komponisten Aksel Krogslund Olesen.


Af Lykke Dahl Chetronoch


“Vederkvægende”, var det første ord der faldt mig ind, da jeg fik denne bog i hånden. Visuelt er det en smuk udgivelse, alt er gjort med omhu, og den har en ro over sig, som forplanter sig til læseren. Titlen, “Det tidlige lys”, refererer ikke kun til forår, men også til morgenens lys, og lys i en religiøs forståelse.  
Vi er først og fremmest i naturen, i Thy, hvor digteren har tilbragt de seneste 50 år af sit liv. Men naturen bruges også som spejl for det modne menneskes kerne af livserfaringer. Inge Hertz Aarestrup er teolog af hjerte, ikke af uddannelse, og hvor er det velgørende og tiltrængt, at også en stemme som hendes bliver hørt i disse år, hvor salmesangens fornyelse strømmer igennem landet.
Samlingen består af 15 ”digte” og 12 ”salmer”, og blandt salmerne er de seks tidligere udgivet i “Lysets utålmodighed”. Alle 27 er sat i musik af Aksel Krogslund Olesen.
Det er ikke helt let at gennemskue, hvorfor nogle af sangene/salmerne har fået betegnelsen ”digt”. De fleste i denne kategori rummer klare ”kristne toner”, og der synes heller ikke at være tydelige musikalske forskelle mellem digte og salmer. Eksempelvis er ”Barnet i krybben” at finde i kategorien digte, men indholdsmæssigt ville den så rigeligt kunne bruges som salme.


MELODIER MED DREJNING
I sangen “Spinkle fugletoner” lyder sidste linje: “stor musik gør alting nyt”, og det gælder i høj grad her. Tonerne løfter og udfordrer ordene i sjælden vellykket grad hele samlingen igennem.
Først må organisten dog endnu engang skrive i en anmeldelse, at flere af salmerne ikke umiddelbart kan spilles på orgel!
Men til gengæld er pianisten, der spiller til fællessang, og korlederen, der arbejder med uskolet folkekor, intet mindre end lykkelig. Lækre satser, passende sværhedsgrad, og til mange satser fine for-, mellem- og/eller efterspil. Tak til komponisten for den omhu, der tydeligvis også er lagt her.
“Forglemmigej” og “Barnet i krybben” gik lige i hjertet ved første gennemspilning, og “Vintergækker” skal mit voksenkor straks have at lege med, for dén harmonik har jeg dog aldrig før set magen til i en lille sang, hvor det samtidig er lykkedes at lave melodien sangbar!
Man kan sige, at næsten alle melodier holder sig inden for rammerne af den klassiske, danske fællessang, men samtidig har alle fået en ny drejning, et krydderi, en rytme, et eller andet der udfordrer det, man forventer, og gør “alting nyt” på en velgørende måde.

Inge Hertz Aarestrup, tekst
Aksel Krogslund Olesen, musik

Anmeldelsen blev bragt i medlemsbladet "Organist.org" Nr. 5, Maj, 2017. Nodebogen er stillet til rådighed for anmeldelse af "Organistbladet".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar