Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

tirsdag

Muskeltræning

Der er så meget opmærksomhed på muskeltræning nu om dage. På alle muskler.

Eller, næ, forresten, alle, jo lige på nær stemmen... - for at tale og at synge er jo bare noget man kan, spontant og naturligt?

Eller i hvert fald lige indtil man pludselig ikke kan, og får brug for en stemmeekspert.

Eller, hvis man gerne vil synge med i fællessang, eller endda begynder at gå til kor, og så bliver irriteret og vred og at "sangene ligger så højt"...

Det kunne denne efterhånden ganske erfarne fællessangs- og korleder skrive meget og længe om, og gør det nok også inden så længe. Men jeg vil lige nu blot  konstatere at jeg selv især trænger til træning af alle kroppens andre muskler, og har investeret i en ganske ny bog om den gamle træningsform "stavgymnastik", udviklet af den stadig så berømte Kaptajn Jespersen, der stammede fra min mors fødeegn, og hvis træningsform min oldefar (min mors morfar) tog til sig efter en diskusprolaps og dyrkede resten af livet - og endda også instruerede i selv.

Her et klip fra Jespersens populære radiomorgengymnastik:



For en del år siden fandt jeg nogle af Jespersens egne udgivelser, og har siden brugt nogle af basisøvelserne når min egen ryg drillede.


Nu har Jespersens barnebarn udgivet en meget fin bog om den gamle kaptajn, hvori hans træningsprogram er gengivet, og jeg har hørt der også vil udkomme en lydfil med træningsprogrammet, indtalt af bogens forfatter, der også selv instruerer i stavgymnastik:


Men stemmetræning vil altid været et must at være helt skarp i når man bl.a. arbejder som korleder. Derfor er en ny bog indkøbt til læsning og hjemmetræning i sommertiden:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar