Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

mandag

Ledsagersang

Det ser ud til at især én sang følger mig igennem en stor del af mit arbejdsliv i disse år.

Hørte den ved generalprøven til Dansk Melodi Grand Prix 1993, der blev afholdt i Odense, hvor jeg boede. Fordi min far var medlem af Odense Byråd havde han og min mor fået fribilletter til selve showet om aftenen, til gengæld gav de billetter til generalprøven til min søster og jeg, der i alle barndoms- og ungdomsårene var meget interesserede i Melodi Grand Prix.

Sangen der ramte mig lige i hjertet fra allerførste gang jeg hørte den, var "Under stjernerne på himlen", som vandt i Danmark, og fik en bundplacering internationalt. Det startede en frygtelig pressehetz mod Tommy Seebach, som han og hans karriere aldrig rigtig kom over. Melodien blev skrevet af Tommy Seebach, teksten af Keld Heick, og den blev fremført af Tommy Seebach og hans band.



Jeg elskede virkelig sangen fra første gang jeg hørte den, og erindringen om at høre den live står stadig lysende klar. Det var fantastisk at høre Tommy Seebachs søns genindspilning da den udkom for nogle år siden, og overvældende at bevidne den enorme popularitet Rasmus Seebach fik med sangen i hans egen udgave.

Nu er sangen kommet med i det lille tillæg til Højskolesangbogen, "Det blå sanghæfte", og er ved at være en af de mest populære sange til fællessang.

Efter have startet baby(salme)sang følte jeg at det var oplagt at tage den med, og jeg spiller og synger den ved klaveret hen imod slutningen af timen, imens mødrene blæser sæbebobler henover deres babyer - og det er en succes.

Igennem de seneste 5 år har jeg også spillet denne sang, sammen en basunist, ved årets konfirmationer. Vi spiller den når konfirmanderne går ned fra alteret, og dermed lige inden gudstjenesten rundes af. Som en pause til at lade tanker og følelser flyve frit, imens familierne sidder og tænker over hvordan de små børn pludselig blev så store...

En rigtig livsledsager sang, der rammer alle generationer lige i hjertet. Gid Tommy Seebach havde fået lov at opleve det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar